søndag den 3. august 2008

Kulturelt.


Længe har jeg tænkt på at besøge Hvedemagasinet i Bandholm, fordi en kunsthåndværker gruppe viser og sælger kunsthåndværk efter gamle tradition i nutidig design.

Udstillingen spænder vidt og viser så forskellige ting som: almuemaling, knipling, strik, keramik, patchwork, pileflet, glas maling, rav smykke, silkemaling, trædrejning.

Jeg have taget kameraet med, men ikke tjekket batteri niveauet, og da jeg også er meget imponeret af bygninger, gemte jeg den energi kameraet havde til selve huset.

Hvedemagasinet er opført i 1850 som kornmagasin og har spillet en væsenlig rolle i Bandholms historie. I 1993 blev Hvedemagasinet fredet, og under restauringen blev der lagt stor vægt på at bevare så meget af det oprindelige bygningsmateriale som muligt. Hvedemagasinet formål i dag er at virke som kulturhus i området.

I stueetagen ses tydeligt at der kunne opbevares mange tons korn på 1. og 2. sal, stolperne stå skulder ved skulder.

De gamle skodder er bevaret og gir et karakteristisk billede af huset. Skodderne gav mulighed for at lave gemmen træk til at tørre hveden.
I dag kan jeg tage skønne billeder af dem.

En gamle Ford kom lige forbi, sådan en er altid vær at fotografere.

2 kommentarer:

  1. Tak for en din fortælling om hvedemagasinet, det må have været sjov at gå rundt i så gammel en bygning. Den er vel nok blevet restaureret flot.

    SvarSlet
  2. Tak skal du have Helle, faktisk består bygningen kun af fire vægge, men kraftigt understøttet på kryds og tværs af meget solidt tømmer.

    SvarSlet

Skriv gerne en hilsen til mig.